FaH

Ispostavlja se da jedna od najpopularnijih društvenih mreža na svijetu i dalje nije potpuno iskrena prema svojim korisnicima, zlorabeći čak i privatne informacije koje im dajemo zbog sigurnosnih razloga

Provjera u dva stupnja? Točan datum rođenja? Mjesto gdje živite? Svi ovi podaci, premda Facebook to otvoreno ne priznaje, koriste se za personalizirane reklame dozvolili vi to ili ne. Prema novom izvještaju iz Gizmoda, poznata stranica Marka Zuckerberga pri izboru reklama koje vam prikazuje ne koristi samo vaš Facebook, već Facebook vaših kontakata, kao i osobne informacije koje ste ostavili u nadi, ironično, čuvanja Facebooka od znatiželjnih očiju.

Podmukla praksa

Jedan od načina na koji podaci stižu na vaš newsfeed na Instagramu i Facebooku je putem oglašivača koji uploada listu telefonskih brojeva i email adresa te pomoću njih šalje reklame profilima vezanima s tim kontaktima. Primjerice, prodavač odjeće ciljat će haljinu reklamirati ženama koje su već kod njega kupovale, političar može slati reklamu svakome tko je na njegovoj mailing listi, dok kasino može slati reklame ljudima koji bi mogli biti ovisni o kockanju.

Facebook ovo zove ‘posebnom publikom‘.

Zuckerbergovoj društvenoj mreži, naime, nije dosta da koristi kontaktne informacije koje ste učinili javnima. Ona također koristi kontaktne informacije koje ste, kao što smo malo prije naglasili, predali zbog sigurnosnih razloga, kao i vaše podatke u tuđim adresarima.

Drugim riječima, lažni email koji ste predali zadnju put kada ste posjetili ‘onu stranicu s popustima’ vrlo je vjerojatno vezana s vašiup profilom te ju se koristi kako bi vam Facebook poslao još više reklama, prenosi tportal

Dokazi postoje

Facebook, očekivano, sve ovo poriče, no eksperiment koji je sproveo akademski tim sa Northeasterna i Princetona dokazao je da se radi o laži. Giridhari Venkatadri, Piotr Sapiezynski i Alan Mislove sa Sveučilišta Northeastern te Elena Lucherini s Princetona sročili su rad u kojem su dokazali da postojanje vaših informacija u tuđem profilu također koristi Facebooku za reklamiranje, no keč je u tome što vi tim podacima, zbog Facebookove zaštite podatka, ne možete pristupiti.

Ako vaš Facebook prijatelj u kontaktima ima vaš telefonski broj i podijelio ga je s Facebookom, taj broj će se povezati s vama te će biti korišten za slanje personaliziranih reklama bez vaše dozvole. Ako vam to zbog nekog razloga smeta, a trebalo bi, vi ne možete napraviti ništa jer podaci pripadaju nekom drugom. Kad ste već na putu prema vratima stana s bakljom i vilama, vodite računa da istu praksu sprovode Google, Pinterest i Twitter.

Svi imaju pravo znati

‘Osobno smatram da korisnici zbilja ne shvaćaju kako ciljano oglašavanje funkcionira: da oglašivači mogu doslovno navesti koji korisnici trebaju vidjeti njihove reklame tako da uploadaju njihove email adrese, telefonske brojeve, imena i datume rođenja’ rekao je jedan o autora studije, Alan Mislove. ‘Mnogi stručnjaci u polju, moji kolege, ostali su zatečeni koliko popularnih web odredišta nemilosrdno grabi i zlorabi privatne informacije. Upravo zbog toga smatram da je vrlo važan zadatak obrazovati korisnike o tome na koji ih način oglašivači ciljaju te na koji način te platforme zapravo funkcioniraju’.

Detaljnije informacije o istraživanju možete pronaći u izvornoj reportaži Gizmodoa, kao i u samom znanstvenom radu koji je dostupan ovdje.

KOmentari
Prati nas i ne propusti ekskluzive!