Ponedjeljak, 30 ožujka, 2020

Novi vladin porez najviše bi pogodio siromašne

U Hrvatskoj je prosječna starost osobnih automobila 12,5 godina, a tri četvrtine je starije od 10 i na njih se ne plaća godišnji porez

Vozači su oduvijek bili krave muzare za poreznike.

Razne trošarine koje se plaćaju pri kupnji novog vozila i rabljenog automobila, visoki PDV od 25% koji plaća kupac novog auta, porez na promet koji se plaća pri kupnji rabljenog automobila, razne trošarine i nameti na svaku litru goriva, naknada za ceste, cestarine koje su ove godine poskupjele 15 posto…

Ministar financija Zdravko Marić jučer je u gostovanju na Hrvatskom radiju nagovijestio moguće nove namete, tzv. zelene mjere, prema ekološkom kriteriju. Iako, kako je kazao, zeleni porez na automobile nije predviđen, o tome bi trebalo razmišljati. Neizravno, to bi opet pogodilo najsiromašniji dio stanovništva, vlasnike ili buduće vlasnike automobila starijih godišta, koji su veći zagađivači okoliša.

Kako pomladiti vozni park 

– U Hrvatskoj je prosječna starost osobnih automobila 12 i pol godina, a tri četvrtine automobila starije je od deset godina i oni ne plaćaju godišnji porez na motorna vozila – rekao je ministar Zdravko Marić. Ministrova intencija je jasna, želi da što više vlasnika vozila plaća godišnji porez na motorna vozila, što se može učiniti samo na dva načina – da se pomladi vozni park uz uvođenje mjera kojim bi se to stimuliralo, odnosno smanjilo velike trošarine na kupnju novog i rabljenog automobila (a Hrvatska ima jedne od najviših u Europi) i smanjio PDV ili da godišnji porez na motorna vozila prema ekološkom kriteriju plaćaju i vlasnici automobila starijih od 10 godina, piše večernji list

>>> VLADA UVODI NOVI POREZ: Našli su neiskorišteni prostor za oporezivanje

Godišnji porez na motorna vozila, koji pripada jedinicama lokalne samouprave, plaća se od Nove godine pri produženju registracije, dok se prije plaćao prema rješenju porezne uprave koji je vlasnicima vozila dolazio na kućnu adresu, pa su ga neki izbjegavali platiti. Promjena je donijela uspješnije ubiranje tog poreza koji se plaća prema kriteriju starosti vozila i prema snazi motora, u najmanjem iznosu od 200 kuna za vozila od 5 do 10 godina starosti i do 55 Kw snage motora pa do najvećeg iznosa od 1500 kuna za auto do dvije godine starosti i više od 130 kW. Vlasnici automobila starijih od deset godina godišnji porez na automobile ne plaćaju. Najnovijim prijedlogom Zakona o lokalnim porezima, koji je Vlada prošli tjedan uputila u saborsku proceduru ukida se i plaćanje godišnjeg poreza za motocikle starije od deset godina, čiji su vlasnici do sada morali plaćati taj porez. Za motocikle će se prema novom zakonu plaćati od 50 kuna za vozila do 20 kW i od 5 do 10 godina starosti pa do 1200 kuna za one mlađe od dvije godine s više od 80 kW. Za četverocikle će se plaćati od 30 do 140 kuna godišnjeg poreza. A za sva vozila starija od deset godina se, dakle, porez neće plaćati.

Novi sustav trošarina 

U sklopu porezne reforme koja je stupila na snagu 1. siječnja 2017. ova je Vlada promijenila trošarinski sustav oporezivanja novih i rabljenih automobila. Prema novim posebnim porezima na motorna vozila, trošarine na automobile su poskupjele, a poskupljenja su najviše zahvatila jeftinije automobile, dok ni oni automobili koji manje zagađuju u najvećem broju slučajeva nisu pojeftinili. Dijelom i zbog toga što to nije u suglasnosti s pravilima Europske unije, nije se u dovoljnoj mjeri destimulirao unos starijih automobila iz EU, pa je unos rabljenih automobila i u ovoj godini na istoj razini kao i lani kad je uneseno više od 59.000 polovnih automobila, uglavnom starijih od 8 godina, a često i više od 10. Novim mjerama koje je donijela Njemačka, da bi se riješila starih „prljavih“ dizelaša kojima pada cijena, očekuje se da će mnogo tih vozila završiti na našim cestama. Ministar Marić najavio je kako rade na rješenju da u Hrvatskoj ne završavaju stariji automobili iz EU koji više zagađuju.

Svima je u interesu da se pomladi hrvatski vozni park i da svi vozimo novije automobile, koji manje zagađuju, ali iz godine u godinu nam je vozni park sve stariji.

AUTOR: /večernji list

Foto: FaH

Komentari

Komentari