Rimac / Ivan Lacković

“MATE RIMAC JE STAVIO SVOJE IME NA BUDUĆNOST ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA, on je europski Elon Musk!”: Najtiražnija američka auto-publikacija o Rimcu

Podijeli

Američki automobilistički časopis “Car and Driver“, najtiražniji tog tipa u SAD, s cirkualcijom od 1,2 milijuna primjeraka po broju, osnovan davne 1955. i vrlo utjecajan, objavio je još jedan tekst o Rimcu, koji se zadnjih godina vrlo često pojavljuje na stranicama svjetskog tiska – puno češće nego hrvatskog, reklo bi se. Oni navode da mu Hrvatska duguje zahvalnost za stvaranje do sad nepostojeće auto-industrije, i uspoređuju ga s najvećim imenima u svijetu auto-industrije, sadašnjim i iz prošlosti. Njihov tekst prenosimo u cijelosti:

Imati svoj primjerak Bugattija do 33. godine bila bi dovoljno impresivno. No do kraja ove godine očekuje se da će Volkswagen cijelu marku Bugatti – ili barem njezin veći dio – prepisati 33-godišnjem Mateu Rimcu jer može bolje projektirati električne pogonske sklopove koji će marki trebati u elektrificiranoj eri nego što to mogu oni.

Pa kako je momak koji je prvi put poletio avionom tek 2007. godine došao na rub toga da kontrolira jedno od najcenjenijih imena u automobilizmu? Sve započinje na najmanje bugatijevski način: 20-godišnji Mate izvlači spaljeni motor iz svog BMW-a E30 325i zrelog za auto-otpad i zamjenjuje ga električnim motorom iz – viljuškara! Na kraju je i to sredio, popravio ga i od tada dorađuje svoje električne pogone. Ono što je naučio krpajući svoj auto omogućilo mu je da osnuje prvog hrvatskog proizvođača automobila, stvori dva superautomobila, i, što je još važnije dovede najveće zvijeri u automobilskom ekosustavu u svoju majušnu, mladu zemlju, da vide može li njihovo najpametnije dijete zaista prečacem doći do električnog vozila visokih performansi.

Čini se da može, premda je u početku bili potrebno malo uvjeravanja. Hyundai, jedan od njegovih najranijih klijenata i investitora, ima godišnji prihod četiri puta veći od cijelog hrvatskog bruto domaćeg proizvoda. Kao i ostali OEM-i, navikao je imati posla s poznatim dobavljačima poput Boscha, koji i sam ima godišnji prihod veći od hrvatskog BDP-a. Porsche (u vlasništvu Volkswagena) uložio je izravno u Rimac i dva puta povećao svoj udio. Ugovor o Bugattiju, koji će vjerojatno biti objavljen kasnije ovog ljeta, prebacit će vlasništvo Bugattija sa VW-a na Porsche, a zatim ga staviti u zajedničko ulaganje s Rimcem u kojem bi Rimac bio većinski dioničar.

Vjerovati klincu koji je morao pustiti bradu da bi izgledao malo starije nije ono što velike konzervativne korporacije obično čine. Ali Rimac je brzo stvorio portfelj. Osim svoja dva superautomobila, Concept One i sada Nevera, sklopio je poslove za isporuku dijelova pogonskog sklopa za hibridne hiperautomobile, između ostalih Aston Martina i Koenigsegga. Pininfarina Battista praktički je Nevera, s kojom dijeli sve osim dizajna unutrašnosti i vanjskih panela.

Ali ono što se dalje događa moglo bi biti daleko značajnije. Rimac sada ima aktivne projekte s ‘većinom’ glavnih europskih OEM-a i ima ugovore za isporuku pogonskih sklopova u mnogo većim količinama nego prije: uglavnom za izvedbene verzije pure-play električnih vozila od mainstream ili vrhunskih proizvođača automobila, koje će proizvoditi u količinama do 100 000 komada godišnje. Rimac je s Porscheom potvrdio još jedan opsežni projekt. On ostaje skriven, ali kad ti automobili počnu pristizati negdje oko 2025. godine, to će značiti veliki korak naprijed.

Da bi osigurao tu proizvodnju, Rimac je naručio novi kampus, vrijedan 240 milijuna dolara, na periferiji glavnog grada Hrvatske, Zagreba, koji može primiti 2,500 radnika. Probna staza će prolaziti kroz nju, a tvornicu će krasiti livade za organski uzgoj s ovcamama i povrćem.

Matu Rimca njegov nevjerojatan uspjeh nije promijenio, unatoč tome što je postao nešto poput ikone. Još uvijek ima bradu i, možda je nesvjestan toga koliko je njegovih muških zaposlenika pustilo istu da bi sličilo na njega. Sigurno se ne ponaša poput tipičnog, hiper-alfa izvršnog direktora ili tehnološkog titana. Ponudio nam je prezentaciju o novoj Neveri sa svojim starim prijateljem Goranom koji je sjedio pokraj njega. Goran ne radi za Rimca: samo su se željeli družiti, a Mate bi zaustavio prezentaciju da bi naškrabao bilješke kako je poboljšati. Zapravo je Goran bio taj koji je spalio motor njegove stare BMW trojke prije 13 godina, pa mu Hrvatska zaista mora zahvaliti na rastućoj novoj automobilskoj industriji.

Mate Rimac je, neizbježno, prozvan europskim Elonom Muskom, ali ne podnosi usporedbu i kaže da ne želi upoznati svog heroja dok “ne postigne nešto više”. Mogli biste pomisliti da bi dovoljno postignuće bila proizvodnja Nevere, električnog hiper automobila od 1877 KS koji ruši Chironove rekorde ubrzanja, i to puno prije nego što je napunio 40 godina. Ali Mate nikad nije bio sasvim zadovoljan postignutim, i to je ono što ga je uopće nagnalo da uspije.

 

Komentari

Najnovije