Macan za Priznajem: “Poduzet ćemo pravne korake protiv faktografa”: Anketu su proglasili “lažnom”

Podijeli

Nova anketa agencije Akter public provedena za potrebe Z1 televizije telefonski na velikom uzorku od čak 2750 građana Zagreba, pokazala je rezultate slične onima ankete specijaliziranog portala za online istraživanje preferencija birača, moja-anketa.com. Tu prethodnu anketu “Faktograf” je napao kao “nevjerodostojnu” pozivajući se na “mišljenja stručnjaka” po vlastitom izboru, iako pokazuje slične rezultate kao i neke druge ankete drugih agencija, dok to nije uradio s anketom naručenom od N1 kod agencije MASMI Adriatica d.o.o, koja je HDZ-ovom kandidatu Filipoviću dala više nego dvostruko glasova od gotovo svih drugih anketa i smjestila ga na drugo mjesto.  

Mario Macan, analitičar i vlasnik tvrtke McElit koja stoji iza portala moja-anketa, odbacuje navode Faktografa i najavljuje pravne korake – konkretno, prijavu međunarodnim pravnim tijelima koja su zadužena za nadzor Faktografa jer pokazuju izrazitu subjektivnost, odnosno uključili su se u izbore na strani Tomislava Tomaševića. Kao tijelo za nadzor, “internetska policija”, oni nemaju pravo na pristranost, za razliku od informativnih i općih portala koji u pravilu imaju svoje političke preferencije. 

Dakle, jedna od najvećih agencija za ispitivanje javnog mišljenja, AKTER public, potvrđuje rezultate te “lažne” ankete unutar statističke pogreške od 3%. Radi se o ageciji koja drži gotovo 20 posto tog tržišta, dok MASMI ima 0,63 posto, dakle radi se o agenciji koja je, po kriterijima koje sam Faktograf navodi kao one na koje se treba osloniti kod procjene nečije vjerodostojnosti, osjetno više “vjerodostojna”, odnosno etabilirana. 

Macan svoju metodologiju online istraživanja preferencija birača, za razliku od tradicionalnog telefonskog, obrazlaže time da ona u Hrvatskoj za sad nije uobičajena, i produkt je McElita, ali stari modeli koji daju slične rezultate potvrđuju njenu relevantnost. Koristi se model u kom postoje paralelne ankete, koje društvene mreže šalju osobama koje one same određuju prema ciljanom području, te je nemoguće je dvostruko glasanje u anketama niti se one mogu tek tako dijeliti drugim stranama. Postoji niz paralelnih linkova koji preko algoritma daju zbirni podatak, čime se stvara kontrolni mehanizam protiv kontaminacije samih podataka i utjecaja na glasanje od organiziranih grupa na društvenim mrežama koje bi mogle pokušati utjecati na rezultate u korist “svojih” kandidata. 

“Gotovo je nemoguće organizirati glasanje preko tog linka, i to razlikuje te ankete od onih na koje se može pozivati prijatelje i botove, a čak i onaj tko glasa nije siguran je li sustav to prepoznao kao kompromitaciju. Postoji metodologija preko koje selektiramo što je pokušaj kontaminacije glasanja”, kaže Macan. 

On kaće da je na udaru Faktografa jer se oni boje da ta metoda ruši trendove u kojima jedna mala grupa njih kontrolirati anketno tržište, a ova metoda puno brža, jeftinija, i u nekim aspektima i preciznija. 

“Sigurni smo da će to postati standard u istraživanjima”, kaže Macan. “Želimo novu metodu nametnuti tržištu”. 

On je posve siguran da će konačni rezultati izbora biti vrlo bliski njegovim anketama.

“Paradoks je što nas Faktograf optužuje da radimo za Miroslava Škoru, a istovremeno nas je Škoro nakon zadnjih izbora optužio da smo lažirali ankete protiv njega i u korist Mosta. Mi smo radili ankete i u brojnim mjestima gdje Škoro nije niti imao svoje kandidate.

Te prve ankete su bile eksperimentalne, ali trend na izborima je jasno prikazan: Most je prema predviđanjima Moje-ankete trebao dobiti 8 zastupničkih mjesta i upravo toliko je i dobio, dok su im sve ostale ankete davale četiri do šest mjesta u Saboru. “Trend koji smo tada pokazali, da Domovinski Pokret pada a Most raste, se potvrdio na izborima, i stvarni trend jest bio taj da su se ti glasovi prelili na Most.”

Ova nova istraživanja pokazuju da Škoro ima velike izglede za ulazak u Drugi krug, iako se do izbora unutar mjesec dana svašta može dogoditi – od afere, prave ili namontirane, do značajnog kiksa u kampanji. No Macan kaže: “Mi tvrdimo da ne samo da smo relevantni i da su naše ankete reprezentativne, nego da će to dokazati izbori u Zagrebu, kao i da će dokazati da je Faktograf vrlo subjektivan”.

Valja napomenuti da su brojne ankete posljednjih godina prognozirale posve pogrešne rezultate, jako daleko od onih stvarno ostvarenih na biralištima, no unatoč tome Faktograf nije imao praksu proglašavati te ankete “lažnima” ili “nevjerodostojnim”, pa i kad se radilo o anketama među čitateljima određenog portala, koje su posve nereprezentativne. Također, ankete u medijima, poput onih IPSOS-a, u pravilu daju osjetno više glasova lijevim strankama od konačnog rezultata, a drastičan primjer toga su bili posljednji parlamentarni izbori, gdje je SDP ostvario osjetno lošiji, a HDZ osjetno bolji rezultat od bilo čega što su ankete predviđale. U svakom slučaju, za mjesec dana ćemo znati čije su ankete “vjerodostojne” i “reprezentativne”.

Komentari

Najnovije