Ponedjeljak, 1 lipnja, 2020

LIJEČNICI: NA CJEPIVO ćemo možda čekati i 15 godina, a lijeka nema na vidiku!

Medicinsko rješenje za bolest koja je šokirala svijet krajem 2019., kad je izbila u Kini i pogodila gotovo milijun ljudi na maršu širom planeta i ubila više od 30 000, još nije pronađeno.

Sredinom siječnja kineski znanstvenici sekvencirali su genom virusa i podijelili ga s kolegama u svijetu, signalizirajući im da se idu utrkivati ​​kako bi pronašli lijek, prenosi Hina.

Pristupi se drastično razlikuju – od istraživanja postojećih lijekova, koji bi mogli biti potencijalna terapija za COVID-19, preko eksperimentiranja s konverzijom nekih poznatih lijekova, do korištenja najnovijih tehnologija za proizvodnju radikalno nove vrste cjepiva.

Nešto više od 60 dana otkako je virus sekvenciran i distribuiran svima na svijetu, započela su prva ispitivanja potencijalnog cjepiva.

Prosječno za cjepiva od 10 do 15 godina

Direktor Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus ocijenio je to “nevjerovatnim postignućem”, a stručnjaci su se oprezno nadali da bi cjepivo moglo biti spremno za 18 mjeseci.

Za znanstvenike, taj bi rok bio rekordan a za mnoge pacijente predug.

Seth Berkley, čelnik Globalnog saveza za cjepiva (GAVI), upozorava da je potrebno u prosjeku 10 do 15 godina da bi se lijek razvio, testirao, licencirao i masovno proizveo, iako je, na primjer, cjepivo protiv ebole razvijeno u pet godina.

Znanstvenici će pokušati “dramatično skratiti” vrijeme potrebno za razvoj cjepiva, ali u konačnici će sve ovisiti o procesu ispitivanja i pronalaženju pravog imunološkog odgovora.

“Moramo biti sigurni da je cjepivo sigurno za milijarde ljudi”, kaže Berkley.

Zabrinuta zbog mogućeg nedostatka suradnje u borbi protiv virusa, najbrže rastuća ekonomska skupina (G20) objavila je u četvrtak da izdvaja 5000 milijardi dolara za jačanje svjetske ekonomije i obvezala se da će „zajedno raditi na poticanju istraživanja i razvoja cjepiva i lijekova“.

Tradicionalna metoda razvijanja cjepiva, utemeljena na principu razvoja cjepiva protiv variole 1796, je unošenje modificiranog dijela infektivnog agensa u tijelo kako bi se potaknuo imunološki sustav, a da se ne našteti tijelu.

No nove tehnike ciljaju imunološki sustav na drugačiji način, unoseći u njega raznoliku genetsku građu virusa.

Nekoliko tjedana nakon što su kineski znanstvenici sekvencionirani genom virusa corone učinili dostupnim svima na svijetu, tim znanstvenika sa Sveučilišta u Teksasu u Austinu stvorio je repliku koja se veže na ljudske stanice i inficira ih.

Ova je replika modela danas osnova za razvoj potencijalnog cjepiva.

Američki NIH surađuje s Modernom na razvoju cjepiva koristeći genske informacije iz proteina uzgajajući ga u ljudskom mišićnom tkivu, umjesto da ga ubrizgava.

Ove informacije pohranjuju se u “messenger RNA” (mRNA), koji genski kod prenosi iz DNK u stanice.

“Prednost ove metode je u tome što je stvarno brza”, kaže Jason McLellan, voditelj istraživačkog tima Sveučilišta u Teksasu u Austinu.

U ožujku su započela ispitivanja na ljudima

Testiranje na ljudima započelo je u ožujku i, ako sve bude išlo po planu, cjepivo bi moglo biti dostupno za godinu i pol, prema Anthonyju Fauciju, prvom čovjeku NIH-a.

Francuski proizvođač lijekova Sanofi odabrao je drugačiji pristup.

U partnerstvu s američkom vladom, koristi se tzv. rekombinacijom DNK platforme.

Uzima DNK virusa korone i kombinira ga s DNK neškodljivog virusa, stvarajući hibrid koji izaziva imunološki odgovor. Tvrtka podsjeća da je razvila SARS cjepivo ovom metodom.

Dok svijet čeka cjepivo, znanstvenici eksperimentiraju s drugim postojećim lijekovima kako bi pronašli lijek za teško bolesne. WHO je odabrao četiri lijeka ili kombinacije lijekova za veliko globalno ispitivanje koje uključuje bolesnike od Argentine do Tajlanda.

Remdesivir je već u završnoj fazi kliničkih ispitivanja u Aziji, a liječnici u Kini kažu da se pokazao učinkovitim u borbi protiv bolesti.

Kombinacija lopinavir-ritonavir razočarala

Razvijen je za borbu protiv drugih virusa, uključujući ebolu (za koju se pokazao neučinkovitim), ali za to još nije odobren.

Remdesivir ulazi modificiran u ljudsko tijelo da bi postao sličan jednom od četiri bloka DNK koji se nazivaju nukleotidi.

Benjamin Neuman, virolog na Univerzitetu Texasa, objasnio je za agenciju AFP da virusi, kad sami sebe kopiraju, “čine to brzo i pomalo traljavo”, što znači da mogu ugraditi remdevisir u svoju strukturu, a ljudske stanice, koje su preciznije, takvu grešku neće učiniti.

Ako virus sadrži remdesivir, lijek dodaje neželjenu mutaciju, koja može uništiti virus.

U ranim ispitivanjima kombinacija lopinavir-ritonavir dala je razočaravajuće rezultate u istraživanju na 199 pacijenata iz Wuhana, žarišta bolesti u Kini.

Ti su rezultati objavljeni u ožujku u New England Journal of Medicine.

Znanstvenici su zaključili da lijekovi nisu značajno poboljšali kliničke rezultate.

Američki predsjednik Donald Trump sa oduševljenjem je govorio o lijekovima kao što su hidroklorokvin (HCQ) i klorokvin (CQ), što je sintetički oblik kinina, koji se koristi za liječenje malarije.

HCQ, koji je manje štetan, koristi se i kao protuupalni lijek protiv reumatoidnog artritisa i lupusa.

U ranim studijama u Francuskoj i Kini HCQ je obećavajući, ali Fauci upozorava da se dosadašnje skromne studije mogu smatrati „anegdotskim“ dokazima.

Konačno, ti lijekovi nisu bezopasni. Nuspojave mogu uključivati ​​nesvjesticu, konvulzije, čak i iznenadnu smrt od zatajenja srca, kaže Michael Ackerman, kardiolog na klinici Mayo.