Utorak, prosinac 10, 2019

U HRVATSKOJ NIŠTA NOVA? STARA EKIPA NA PROVJEREN NAČIN?

Natječajna dokumentacija za remont helikoptera Mi-171Sh mijenjana kako bi se pogodovalo ruskoj ponudi

Najveći zagovornik remonta hrvatskih vojnih helikoptera Mi-171Sh u Rusiji, voditelj Službe za nabavu Branko Pribolšan, iznenada je aktivirao mirovinu, Sigurnosno obavještajna agencija RH (SOA) izuzela natječajnu dokumentaciju iz ZTC-a prije desetak dana, a odluka ministra obrane Damira Krstičevića vezana uz remont napisana uz obrazloženje na tri stranice, nigdje ne spominje rusku stranu kao partnera već samo spominje ZTC kao dobavljača usluge remonta i njegovu sposobnost za tu vrstu posla i objašnjava dinamiku plaćanja te usluge spominjući ukupnu cijenu od 207 milijuna kuna, doznaje Defender.

Nema nigdje nikakve pisane odluke da je ruska strana dobila posao. Naime, Zrakoplovno tehnički centar – ZTC, koji odabire partnera na ovom natječaju i predlaže MORH-u, jedine važeće zaključke donio je prije nekoliko tjedana i prema njime predlaže MORH-u da nastavi pregovore s ukrajinskom i ruskom stranom, te pri tome naglašava kako je ukrajinski remontni zavod Aviakon iz Konotopa znatno osposobljeniji i kvalitetniji izvođač radova od ruskog zavoda u Chiti kojem je ovaj posao zapravo spašavanje gole kože.

Takav je zaključak donesen nakon audita ZTC-ovih stručnjaka. Rusi su bili nepovoljniji s ponudom u cijeni za oko 30 posto, resursi motora i garancija ma iste su bili znatno manji od ukrajinske ponude kao što je i manje posla davano ZTC-u.

Dakle, ZTC kao nositelj ovog posla niti u jednom svom dokumentu, za razliku od prakse prethodnih dvaju remonta helikoptera, nije službeno odabrao svoga partnera i nije prijedlog dostavio MORH-u da to budu Rusi. Umjesto njega sve je to odradio MORH što je najveći apsurd.

Naime, MORH je naložio ZTC-u da isključivo pregovara s inicijalno najnepovoljnijim ponuđačem, odnosno ruskom stranom umjesto sa znatno povoljnijim ponuđačem iz Ukrajine, jer su potrebne certifikate imali Ukrajinci, Slovaci kao i Rusi.

Ukoliko je ZTC odabrao Ruse, takav zaključak mogao je jedino potpisati šef Uprave Pavao Krpan mimo znanja članova Povjerenstva ZTC-a, suprotno njihovim zaključcima i zaključcima audit tima.

Nadalje, nitko iz ZTC-a pojma nema koji opseg poslova će ZTC uopće dobiti i koliko će stvarno zaraditi. Do sada se tijekom pregovora za prethodna dva remonta sa Ukrajincima i Slovacima, takvo što uvijek definiralo i znalo prije potpisivanja Ugovora. Sada se samo navode u Odluci pojedine tranše, prva je između 70 i 80 milijuna kuna koja bi bila uplaćena na račun ZTC-a, a koliko se plaća Rusima to nitko ne zna.

Ugovori za ovaj remont još uvijek nisu potpisani, između MORH-a i ZTC-a, a osobito ne između Rusa i ZTC-a. Uza sve te nelogičnosti, u cijeli slučaj se umiješala i SOA koja je izuzela natječajnu dokumentaciju u ZTC-u, zaključke Povjerenstva ZTC-a i cijenovne ponude. SOA je upoznata s činjenicom da je izmijenjena natječajna dokumentacija vezana uz resurs motora helikoptera.

Naime, prvotni zahtjev natječaja je bio da resursi motora helikoptera nakon remonta budu 8 godina. Slovaci i Ukrajinci su dali resurs 10 godina. Umjesto da eliminiraju Ruse iz pregovora jer ne zadovoljavaju uvjete natječaja, uvjeti natječaja su izmjenjeni i postavio se zahtjev na ruskih 6 godina. Pritom, Ukrajinci i Slovaci uopće nisu obaviješteni o izmjeni zahtjeva u natječaju, pa su time i oštećeni, jer da su znali za ovaj zahtjev i cijena njihove ponude bi bila znatno manja. Ali iz MORH-a nitko nije ni pomislio tražiti ponovno njihove ponude.

Nadalje, Rusi su dali garanciju na motore jednu godinu dok je ukrajinski Motor Sich dao garanciju na tri godine. Unatoč tomu i otvorenim primjedbama predstavnika HRZ i PZO da su ruski motori Klimov nepouzdani i da sa njima nisu zadovoljni, MORH to previše nije zanimalo.

MORH je na pregovorima iznio stajalište kako će financirati boravak Rusa u Republici Hrvatskoj osiguravajući im smještaj i prehranu u Središtu za međunarodnu vojnu suradnju RACVIAC u Rakitju. To nije činio kad su remont radili Slovaci i Ukrajinci u posljednjih pet godina. Oni su sami snosili troškove boravka i prehrane. Usto, Ukrajinci i Slovaci u svojoj su ponudi prema natječajnoj dokumentaciji stavili troškove hotela, dnevnica, avionskih karti i slično, pa je time ponuda bila skuplja. Nisu obaviješteni niti o ovoj promijeni, pa su i na taj način oštećeni, jer su mogli dodatno smanjiti troškove.

Do sada su na remontima bili posebno kategorizirani cijenovno remont helikoptera, remont motora i nabava dijelova za remont. Sada to nije učinjeno, jer bi to smetalo ruskoj strani pri sastavljanju komercijalne ponude. Sada je sve pod jednom stavkom i po želji MORH-a.

Na koncu, nakon što je MORH učinio sve da Rusi dobiju posao uključujući izmjene dokumentacije koja im izravno pogoduje, nisu se usudili zatražiti konačne ponude od Ukrajinaca ili Slovaka.

Naš izvor upozorava kako sve u konačnici ovisi o tome kako će se postaviti šef Uprave ZTC-a Pavao Krpan, dopustiti MORH-u da ruši kredibilitet zaključaka i ocjena njegovih stručnjaka ili će biti servilan i dopustiti MORH-u da umjesto njegove tvrtke odabere partnera za remont. Kako smo već rekli, Krstičević je posao dao ZTC-u u svojoj odluci, ali nije niti jednom riječi napisao s kim će ZTC taj remont raditi. To se nije usudio reći ni MORH prije nekoliko dana na upit RTL-a.

I šlag na kraju, u odluci ministra stoji kako je rok za remont 10 Mi-171Sh najviše 20 mjeseci što je dogovorano s Rusima. Ukrajinski Aviakon Konotop ponudio je rok 12 mjeseci, pa je i iz ovog podatka očita razlika u spremnosti i kvaliteti zavoda. ali koga briga da helikopterska flota Mi-171Sh HRZ I PZO bude što prije ponovno u punom sastavu.

Defender

A gdje je nestao Ante?

Komentari

Komentari