fbpx
Srijeda, listopad 16, 2019

10. listopada 1990. Minirana Unska pruga – terorizam u organizaciji KOS-a imao je cilj izazivanja rata i nestanka Hrvata!

Da bi izazvali rat u kojem su proveli genocid nad hrvatskim narodom s ciljem nestanka na zacrtanom teritoriju Velike Srbije, srpski pobunjenici su 1990. primjenjivali više razrađenih taktika iz laboratorija KOS-a. Jedna od njih je bio terorizam na cestama i željeznicama. Upravo na današnji dan 1990. minirana je Unska pruga na relaciji Zagreb-Split, a to je bio tek djelić organiziranih terorističkih akcija diljem Hrvatske i BiH.

Podsjetimo se: sličnu taktiku velikosrbi su provodili i početkom II. svjetskog rata, kada su npr. zaustavili 27. rujna 1941. vlak na relaciji Drvar-Knin i pobili sve hodočasnike koji su bili u njemu.  Balvani, miniranja, prepadi i ubijanja na cestama i prugama nisu, dakle, nikakava novost za četničke ciljeve. Ali o tome se nije učilo ujugoslavenskoj historiografiji ili se tim činima čak pripisivao izrazito pozitivan karakter, kao u primjeru strašnog zločina u Drvaru i Srbu istog dana.

Terorizam na hrvatskim prugama počeo je na kninskom području tjelesnim zlostavljanjem željezničara iz drugih domicila, odbijanjem radnih zadaća, kamenovanjem vlakova, zaustavljanjem vlakova od naoružanih skupina, provalama u vlakove i anonimnim dojavama o miniranju pruga. Tako je, primjerice, 18. kolovoza 1990. na izlazu iz tunela Split-Predgrađe kamenovan vlak br. 9630 (vagon za spavanje). Već 4. listopada 1990. u 21 sat na pruzi između Plavna i Zrmanje prvi puta dignuta je pruga u zrak, tzv. Mokri usjek, a miniranje pruga krajem 1990. postaje svakodnevnom praksom.

Dnevni tisak pisao je opširno o navedenim događajima.

Navesti ćemo samo par primjera:

»…Prema obavijestima glavnog dispečera ŽTP-a Zagreb Milivoja Misirače od srijede popodne, i dalje je do daljnjega zatvoren željeznički promet na prugama Knin-Pađane, Knin-Benkovac, KninGolubić, Knin-Kosovo. Za teretni promet u toku dana osposobljene su pruge Knin-Golubić u 16,42 sata, te Kosovo-Siverić u 12 sati. Nenadoknadiva je šteta te potpune privredne izolacije srednje Dalmacije…Nakon anonimne dojave u utorak navečer iz sigurnosnih razloga od Gline prema Sisak Predgrađu nisu vozila dva noćna vlaka kao ni još dva jutarnja radnička na istim relacijama. Oko 11 sati u četvrtak u Petrinju je iz Siska stigla prva teretna kompozicija, a iz Gline u 12,05 sati po redovnom voznom redu za Sisak krenuo putnički vlak nakon prekida željezničkog prometa kroz Baniju zbog nečijeg neodgovornog, za svaku osudu, kažnjivog anonimnog lažnog telefonskog poziva.«

»Tek što su krenuli prvi teretni vlakovi iz Knina, a u četvrtak je trebao i poslovni vlak »Marjan«, snažna detonacija oštetila je željezničke pragove i tračnice na dijelu Ličke pruge između željezničkih stanica Plavno i Zrmanja, odnosno kod mjesta Vrelo Zrmanje. Kako su u međuvremenu stigle još dvije dojave o miniranju Unske pruge (u četvrtak navečer da je minirana Unska pruga kod željezničke stanice Drenovac, a u petak u 8,05 sati iza željezničke stanice Strmica), unatoč svim naporima Kriznog štaba ŽTP Zagreb, ponovo je prekinut sav željeznički promet. Oštećenje na pruzi Knin-Gračac, između stajališta Pribudić i Prljevo, oko 27 kilometara od Knina, popravljeno je u petak do 14 sati, ali promet Ličkom magistralom još uvijek nije uspostavljen…«.

»U srijedu ujutro (17. listopada 1990. – op.a.) između željezničkih stanica Malovan i Gračac minirana je pruga, ali se očekuje da će se promet uspostaviti u toku dana. Unska pruga još uvijek je neprohodna za promet, ali se očekuje da će od četvrtka i ona biti osposobljena. Zadarska je pruga i dalje zatvorena, a splitskom i šibenskom prometuju teretni vlakovi, kao i putnički, ali samo danju. Radnici bihaćke prometne sekcije u srijedu do poslijepodnevnih sati otklonili su oštećenja nastala posljednjom eksplozijom na Unskoj pruzi. Direktor saobraćajne sekcije Bihać, inženjer Osman Pavković u srijedu je objavio da prvi vlakovi Unskom prugom kreću u četvrtak u 7 sati. Na tom magistralnom željezničkom pravcu između Bihaća i Knina stoji sedam teretnih vlakova s 134 vagona…«.

»Veća količina pješadijskog oružja, navodno mitraljeza i puškomitraljeza, ukradena je iz vlaka u željezničkoj postaji Kosovo kod Knina. Opljačkan je samo vagon u kojem se prevozila ratna oprema namijenjena, navodno, jednoj vojnoj pošti u Splitu. Dio odnesenog oružja kasnije je pronađen kod crkve Lazarice u Kosovu…«.

Cijeli znanstveni rad Siniše Lajnerta i dokumentaciju terorizmu na željeznicama Hrvatske prije početka rata možete pročitati ovdje

Komentari

Komentari