Ministar turizma Gari Cappelli gostovao je u Točki na tjedan televizije N1 i komentirao stanje u hrvatskom turizmu.

Ima li straha za sezonu? Vidimo da je vrijeme u svibnju bilo izrazito loše.

Ne bih rekao da ima straha, mi smo se navikli godinama mjeriti  fizičke pokazatelje, a manje kraj godine i iz te navike ostalo je da se uspoređuju datumi. Prošle godine su praznici bili u petom mjesecu, koji će ove godine biti u šestom mjesecu. Najbolje uspoređivanje će biti kraj godine. Idemo prema turističkoj godini, a ne sezoni. Prolazno vrijeme bit će u šestom mjesecu, a rezultati će biti između 3 i 6 posto više nego prošle godine.

Što se dogodilo nakon Svjetskog prvenstva? Je li se Hrvatska promovirala na uspjehu reprezentacije?

Hrvatska je zahvaljujući prvenstvu postala medijski i marketinški itekako prepoznatljiva. Trip Advisor kaže da smo najjača destinacija prema pretraživanju. Hrvatska je definitivno postala prepoznatljiva, a jedan od glavnih faktora definitivno je bio sport.

Na koji smo način iskoristili sportske uspjehe?

Definitivno smo iskoristili, samim tim pretraživanjem. Definitivno ovi rezultati, obzirom na povratak tržištu zemalja o kojima se u medijima govori, vidimo da to nije toliko panično. Neki drugi smjerovi su u turizmu, mi smo prepoznatljivi, ne moramo se natjecati s niskim cijenama, Hrvatska treba zaštititi svoju prirodu, nuditi kvalitetne proizvode, podizati kvalitetu. Mi vraćamo sportu na način da ćemo kroz HTZ i dalje dati određena sredstva za sportsku Hrvatsku. Sport je nama u marketinškom smislu itekako važan. Mi i dalje itekako vodimo brigu da nam sport bude jedan od bitnijih marketinških promocija.

No je li to nedovoljno?

Sredstava uvijek treba. Krenuli smo s kampanjom osam mjeseci prije Svjetskog prvenstva, itekako smo znali što to znači, kad netko nije ni sanjao o finalu, napravili smo video o našim ambasadorima u turizmu. Iz Svjetske turističke organizacije tražili su da ambasador turizma bude Davor Šuker, čovjek kojega zna cijeli svijet. To su sve stvari koje činimo kroz taj sport, ali pokušavamo maksimalno iskoristiti sport kao takav. Akcija koju vodi predsjednica, gdje se želi provesti brendiranje, a da sport bude jedan od oblika brendiranja.

Jesu li njezini odlasci na utakmice i navijanje dobar način brendiranja?

Dobro je sve što možemo predstaviti. Sport potiče emocije, a Hrvatska je tu najjača. Na SP-u smo dokazali kako se brane boje Hrvatske, ne samo na terenu, nego i među navijačima, te emocije, zastave, kockice, grbovi i time smo najprepoznatljiviji na svijetu.

Meteorolozi kažu da će nestabilno vrijeme biti kroz cijelu sezonu, zašto nema straha?

Naravno da smo jednim dijelom vezani uz vrijeme. U kampovima i jednim dijelom u nautici problem postoji, ali ne bih uspoređivao peti mjesec, jer ćete vidjeti na kraju šestog mjeseca da će sve biti plus. Hoteli imaju plus. Po e-visitoru imamo negdje 2 posto više turista, nego prvih šest mjeseci prošle godine. Naravno da vrijeme odlučuje o nekim situacijama sigurno, upravo zato Hrvatska nije prepoznatljiva samo po suncu i moru. Turisti više ne dolaze samo zbog sunca i mora, nego i zbog nekih drugih stvari, dodatnih usluga u turizmu.

Nudimo li dovoljno vanpansionski i jesu li usluge preskupe?

To je priča treba li nam više ili manje turista, više cijene ili nešto treće. Ide nova strategija razvoja turizma za sljedećih 10-ak godina.

Zašto tako kasno?

U prvih 6 mjeseci sljedeće godine ćemo imati novu, predstavit ćemo je za vrijeme predsjedanja Europskom unijom. Hrvatska je jedan od predvoditelja turizma i primjer kako raditi u turizmu.

Koji je smjer?

Prepoznatljivi smo 20 posto manje zbog sunca i mora, počinjemo biti interesantni s kontinentom, sa zdravstvenim turizmom, wellness turist boravi tjedan dana i troši 180 eura dnevno, cikloturisti su jedni od najbogatijih turista i troše više od prosjeka. Raspon sunca i mora je prevažan, međutim, već imamo 30 i nešto posto turista koji u Hrvatsku dolaze zbog gastronomije, zbog kulture također. Kontinent je u zadnje 3 godine zabilježio 35 posto rasta broja turista i broja noćenja. Definitivno se taj segment pomaknuo, nije više sunce i more, prepoznali su nas kroz gastronomiju i dodatne vrijednosti. U sljedećih 10 godina će biti fokus na zdravstvenom turizmu. Dakle, turizam se ne može razviti samo pomacima koje će stvoriti Ministarstvo turizma i HTZ, turizam ovisi i o 6,7 drugih ministarstava.

Hrvatska ima najviši PDV u turizmu u Europi. Kako s tim dalje?

Mi nismo krenuli od nule, nego od minus 100. Da sad imamo takav rezultat da smo među 3 najkonkurentnije zemlje, da ostvarujemo prihode preko 12 milijardi eura, da ćemo i ove godine imati povećanje, to je ostvareno u jako kratkom vremenu. Vlada je prepoznala da prvo mora imati fiskalnu stabilnost zemlje. Sad se razmišlja i o smanjenju PDV-a i novoj injekciji u turizam.

Imamo i ogroman nedostatak radne snage i u građevini i u turizmu…

Ima problema u građevini, ali ciklusi gradnje koji su bili planirani zasad se uspješno odrađuju. Vlada je kroz kvote koje je odobrila uspjela pokriti i ovu turističku sezonu i građevinu. Problem manjka ljudi događa se i drugim zemljama. To će biti sigurno još neko vrijeme problem, idemo na novi način školovanja, dualni način školovanja, otvaranje centara kompetentnosti, školuju se i prekvalificiraju se ljudi, imamo i zahtjeve za stipendije. Išli smo prema zapošljavanju u turizmu i ugostiteljstvu i postigli smo to da se daleko veći broj ljudi želi školovati za zanimanja u turizmu.

Što s plaćama?

Plaće su rasle u zadnjih dvije godine 13 posto. Od rasta plaća moramo i porezno rasterećivati.

Koliko ste zadovoljni brojem turista u hotelima? Koliko se može kontrolirati rast privatnog smještaja i ponuda?

Kontrolirati može samo tržište, ono će reći što gost traži. Mi jesmo u maloj disproporciji u odnosu na konkurenciju. Turska nam nije konkurecija, jer je potpuno druga vrsta odlaska Turista u Tursku i Hrvatsku. U Turskoj je većina turista u resortima, Hrvatska to nema. Hrvatska da bi bila jača, treba joj više kvalitetnih hotela.

Kako će brexit utjecati na turizam u Hrvatskoj?

Spremni smo za dvije, tri solucije koje bi se mogle dogoditi. Britanci su nam itekako važni turisti. Držimo ritam rasta od 4, 5 posto Britanaca. Britanskom tržištu smo itekako važni. Ove godine smo povećali preko 500 rotacija avioprometa u Hrvatskoj. Što se tiče brexita, imamo ured HTZ-a koji dnevno prikuplja podatke što se radi u tim pripremama i pripremljeni smo u skladu s kolegama. Pokušat ćemo riještii sva pitanja.

Niste bili na prvom direktnom letu iz SAD-a?

Nisam, ali bili su kolege iz ministarstva i državni tajnik. U tišini radimo na spajanju Kine s hrvatskom direktnim letom. Radimo i na povezivanju New Yorka i Zagreba, direktor HTZ-a je nedavno boravio u Americi i radio na tome da to povežemo.

Ima li problema s regulacijom Airbnba?

Razgovaramo s kolegama iz Europske unije pa ćemo vidjeti kako zajedničkim pristupom riješiti taj problem.

KOmentari
Prati nas i ne propusti ekskluzive!