Društveni mediji bi se morali više angažirati na suzbijanju kampanje dezinformacija protiv cijepljenja, pošto su upravo nove platforme na internetu doprinijele širenju teorija zavjere o štetnosti vakcina, pišu svjetski mediji.

Glas protiv dezinformacija

BBC prenosi kako je američki tinejdžer, koji se protivno želji roditelja cijepio, svjedočio o svom iskustvu pred američkim zakonodavcima, upozorivši na problem širenja dezinformacija. Ethan Lindenberger, koji je još u srednjoj školi, govorio je utorak pred Senatskim odborom za zdravstvo, obrazovanje, rad i mirovine, zajedno s četiri liječnika koji su stručnjaci u toj oblasti.

Lindenberger, koji je u 18. godini tražio da bude cijepljen, ispričao je da je veliki dio majčinog protivljenja rutinskom cijepljenju došao iz straha da cijepljenje može izazvati nuspojave kao što su oštećenje mozga ili autizam. Doktori su tijekom saslušanja okrivili online dezinformacije i diskreditirali teoriju koja je zastrašivala roditelja od cijepljenja, prenosi Radio Slobodna Europa.

Studija koju je proveo britanski doktor Andrew Wakefield 1998. pogrešno je povezala vakcinu MMR (ospice, zauške i rubeole) s autizmom, podsjeća BBC i ističe da su njegova istraživanja od tada potpuno diskreditirana, ali je teorija ustrajala u globalnoj zajednici protiv cijepljenja.

Sva četiri doktora na ročištu u utorak ponovila su da ne postoji “apsolutno nikakav dokaz” koji podržava tu vezu. To je potvrđeno i u novim danskim istraživanjima objavljenim u utorak. Studija je ispitala 650 tisuća djece starije od 10 godina i kategorički zaključila da MMR ne povećava rizik od autizma ili niti ga pokreće kod onih koji su osjetljivi.

Ipak, podaci ukazuju da se dio američke djece mlađe od dvije godine, koja nisu imunizirana – učetvorostručio od 2001. SAD nisu izoliran slučaj – slični podatci zabilježeni su širom svijeta, piše BBC. U 2018., Europa je imala tri puta više slučajeva ospica nego prethodne godine.

“Industrijski razvijene zemlje ne smiju biti zadovoljne i zaboraviti da se bolest može vratiti kao oluja”, rekao je dr Martin Friede za BBC nakon što su podaci objavljeni.

Profit od ljudske ranjivosti

Gigant u internet prodaji Amazon izgleda da pomaže financiranje antivakcinacijskih neprofitnih organizacija preko svoje humanitarne fondacije AmazonSmile Foundation, otkrio je Guardian, koji ukazuje i da drugi tehnološki giganti omogućavaju financiranje i promoviranje organizacija protiv cijepljenja.

Amazon Smile program – kojim se 0,5 posto vrijednosti kupovine prebacuje organizaciji po izboru kupca – na svom sajtu promovira četiri istaknute organizacije koje su protiv cijepljenja, a također je moguće dati novac i brojnim drugim takvim skupinama, piše britanski list.

Guardian ističe da Amazon također omogućava financiranje istaknutog protivnika cijepljenja Larry Cook koji je postao poznat preko Facebook stranice “Stop obaveznom cijepljenju”. On je donedavno zarađivao preko YouTube, sve dok ta platforma nije ukinula mogućnost da njegov kanal prikuplja novac. Cook sada ima Amazon “radnju” gdje se može kupovati propaganda protiv cijepljenja.

Naučnici s Kolumbija univerziteta, Lucky Tran, Rachel Alter i Tonay Flattum-Riemers koji se bave temama javnog zdravstva i cijepljenja, napisali su za Guardian komentar u kojem ističu da propaganda protiv cijepljenja preplavljuje internet, te da kompanije kao što su Amazon, YouTube i Facebook moraju prestati profitirati od ljudske ranjivosti.

Kada je u pitanju pružanje točnih medicinskih informacija, društveni mediji su u neredu, napisali su oni, dodajući kako zbog toga “doživljavamo sve veću pojavu ranije eliminiranih bolesti kao što su ospice”, te naglašavaju kako je Svjetska zdravstvena organizacija neodlučnost oko imunizacije nazvala jednom od najvećih prijetnji globalnom zdravlju u ovoj godini.

Oni pišu da se velika krivica može pripisati profiterima: onima koji žele da iskoriste neznanje, te strahove roditelja i drugih radi financijske dobiti. U tekstu se, između ostalih, navodi primjer Andrew Wakefield, koji je izgubio medicinsku dozvolu nakon lažnih tvrdnji o povezanosti MMR cijepiva i autizama, ali koji i dalje profitira kroz svoj propagandni film “Vakcinisani” zaradivši skoro 1,2 milijuna dolara.

Bez imuniteta na val dezinformacija

“Lažne vijesti” protiv cijepljenja koje se šire po društvenim medijima potiču porast slučajeva ospica i smanjenje korištenja cjepiva, piše CNN prenoseći upozorenje šefa Nacionalne zdravstvene službe Engleske (NHS) Simon Stevensa. On tvrdi da “negatori cijepljenja dobivaju na snazi kroz korištenje platformi društvenih medija. On je naglasio kako je prošle godine broj slučajeva ospica u Engleskoj bio tri puta veći nego prethodne godine “unatoč činjenici da je jasno da cijepljenje funkcionira”.

Britanija ima bolju stopu procijepljenosti nego druge zemlje u Europi, ali nije imuna na val dezinformacija oko cijepljenja koje su zahvatile kontinent, piše CNN. “Senzibilitet protiv vladine kontrole i dalje ostaje nit u pokretu protiv cijepljenju- posebno u ovoj eri nepovjerenja u vladu”, rekla je Heidi Larson, direktorica Projekta povjerenje u cijepljenje pri Londonskoj školi za higijenu i tropsku medicinu.

Glasnogovornik Facebooka koji posjeduje WhatsApp i Instagram, kaže: “Mi ne želimo da na Facebooku imamo sadržaje koji zavaravaju korisnike, te smo u proteklih nekoliko godina uložili značajne investicije kako bi se spriječilo širenje dezinformacija i promoviralo visokokvalitetno novinarstvo i vijesti. Međutim, mi uvijek nastojimo uspostaviti ravnotežu između omogućavanja slobode govora i očuvanja sigurnosti ljudi – zbog čega ne sprječavamo ljude da kažu nešto što je netočno, pogotovo ako to ne čine namjerno.” CNN dodaje kako je prošli tjedan YouTube uklonio reklame s videa koji promovira ideje protiv cijepljenja.

Dobro umrežen aktivizam

Širenju propagande protiv cijepljenja doprinijele su nove platforme društvenih medija, mada su grupe koje šire teorije zavjere relativno malobrojne ali dobro umrežene, piše The Atlantic. List također dodaje da je aktivizam protiv cijepljenja vjerojatno značajno manje utjecajan u SAD nego što se ponekad čini – stopa procijepljenosti je 2005. bila 91,5 posto, kao i 2010, 2014. i 2017.

Posljednjih godina došlo je do “promjene ekosustava“ na društvenim medijima, ukazuje časopis, navodeći da veći dio Amerikanaca nije promijenio svoje ponašanje po pitanju cijepljenja, ali da su poruke protiv cijepljenja dostupnije zahvaljujući koncentraciji aktivnosti na novim platformama i većeg domašaja medija koji su protiv cijepljenja.

Ključni činilac koji doprinosi širenju publike je da je tek mali broj društvenih medija targetirao sporne postove koje šire dezinformacije o zdravlju, ocjenjuje Atlantic uz podsjećanje da je Pinterset nedavno prestao prikazivati rezultate pretrage o cijepljenju, dok je YouTube priopćio da počinje smanjivati preporuke za videa i informacije protiv cijepljenja.

Propaganda usmjerena protiv cijepljenja na Facebooku je koncentrirana među malim, međsobnmo povezanim skupinama, i važni čvorovi u toj mreži se pripremaju za slučaj da ih Facebook isključi. “Ali takva koncentracija znači da gašenje samo nekoliko stranica može napraviti razliku”, ističe Atlantic, dodajući da bi Facebook trebao da može znatno smanjiti utjecaj postova protiv cijepljenja ako je zaista ozbiljan po pitanju dezinformacija u svezi s cjepljenjem.

Jača je moć zakona

Unatoč velikoj ulozi društvenih medija u širenju dezinformacija, veliku ulogu po pitanju cijepljenja imaju država i moć zakona, napisao je za The New York Times Brendan Nyhan, profesor na Univerzitetu u Michiganu.

On kaže da je pojačan pritisak na društvene medije oko suzbijanja lažnih informacija o cijepljenju razuman, naročito u posljednje vrijeme jer je u nekoliko američkih država povećan broj oboljelih od ospica. No, ono što može “zamagliti najvažniji faktor u tome cijepe li se djeca jesu pravila u njihovim matičnim državama, koja se ponovo razmatraju u zakonodavnim debatama širom zemlje”, napisao je Nyhan konstatirajući kako je u Sjedinjenim Državama neposrednija prijetnja državna politika koja olakšava izbjegavanje zahtjeva za imunizacijom djece koja ulaze u vrtić.

Navodeći primjer Kalifornije, koja je nakon pojave ospica u Dizneylandu eliminirala nemedicinska izuzeća od cijepljenja djece prije odlaska u vrtiće, profesor javnih politika smatra kako zakonodavstvo može povećati stopu procjepljenosti. “Iako je proces izazvao kontroverzu, razine procjepljenosti su se povećali poslije – što je uspjeh javnog zdravlja. Iz tog razloga, Američka akademija za pedijatriju podržava eliminaciju svih nemedicinskih izuzeća”, naveo je Nyhan.

Prema tekstu objavljenom u NYT, rasprave o ovim pitanjima trenutno se događaju u brojnim američkim državama. Najviše se fokusiraju na prijedloge o ograničavanju ili eliminaciji nemedicinskih izuzeća. Tako je zakonodavstvo u Arizoni usvojilo zakon kojim se utvrđuje izuzeće od cijepljenja zbog vjerskih razloga (iako skoro da nema religija koje se protive vakcinama)… Nyhan navodi primjer zakonodavca u Teksasu koji je podržao olakšice za dobivanje izuzeća, obrazlažući kako ljudi nisu umirali od ospica u Americi zbog “antibiotika i takvih stvari”.

Nyhan zaključuje da takva dezinformacija, koja ima snagu zakona, može imati veliki utjecaj na javno zdravlje – “mnogo više od samih društvenih medija”./HMS/FAH

KOmentari
Prati nas i ne propusti ekskluzive!